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Uso da rede social Facebook como ferramenta de comunicação na área de educação em saúde: estudo exploratório produção científica da área – 2005 a 2011 - DOI: 10.3395/reciis.v6i4.667pt

The Facebook Social Network as a tool for communication in the health education field: an exploratory study of scientific production in the field – 2005 to 2011 - DOI: 10.3395/reciis.v6i4.667en

Summary

This research aims at recording current academic production regarding the use of social networks as tools for communication, education and learning process in the health area, focusing on Facebook. The investigation was performed under the database of Capes (a scientific journal portal), by the use of the key-words “Facebook”, “education” and “health”. The search criteria were the use of most current open contents, published during the period of 2005 and 2011. The methodology was bibliographical research, followed by the analysis of works in accordance with subjects specified in the key-words. The study resulted in 37 scientific works about the subject in question, from which 2 were Brazilian and 35 were foreign works. The research categorized the 37 scientific articles emphasizing the profile of each work in accordance with the subject addressed in them, as well as their methodology. Many of the productions used the Facebook topic as a tool for teaching and learning processes, and many of them based their research on surveys.

Sumário

O objetivo da investigação foi registrar a produção acadêmica recente sobre o uso das redes sociais como ferramenta de comunicação, educação e aprendizagem na área da saúde, com ênfase na rede social Facebook. A investigaçãofoi realizada sobre a base de dados do Portal de Periódicos Capes, utilizando as palavras-chave "Facebook, educaçãoe saúde", tendo como critério de buscao uso de conteúdo de acesso aberto mais atual, publicado durante o período compreendido entre 2005 e 2011. A metodologia utilizada foi a pesquisa bibliográfica, seguida de análise dos trabalhos de acordo com as temáticas especificadas nas palavras-chave. O estudo resultou em 37 trabalhos científicos sobre o tema estudado, sendo 2 brasileirose 35 internacionais. A pesquisa categorizou os 37 artigos científicos salientando o perfil de cada trabalho de acordo com a temática abordada e metodologia utilizada. Grande parte das produções teve como recorte o uso da rede social Facebook como ferramenta de ensino/aprendizagem e muitos utilizaram a survey como base de pesquisa. 

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